Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.06.2009 14:45 - Кварталната идилия-разказ
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 2626 Коментари: 8 Гласове:
0

Последна промяна: 25.06.2009 19:47


                           Моята улица е кръстена на деня, в който генерал Гурко е влязъл в Търново. Не знам как са го посрещнали, мен преди двадесет и седем години не ме посрещнаха кой знае колко тържествено. Но от това не се натъжих много, друго не очаквах. Заради това, че съм софиянец, хайде да не се лъжем, че сме по-различни. Сега като помисля, че тук съм живял най-дълго, струва ми се, че съм свикнал с тази шумна, близко до същинския център улица, която в ранното лято ухае на липи. Защото после ухае на бензин, чак късно вечер отново въздухът заприличва на себе си.              Ранната утрин ме събужда продължителния и ожесточен лай на кучетата, които охраняват отсрещния автосервиз. Лаят по едно пале, което комшията редовно извежда на разходка, колкото да разлае кучетата. И онези псета ме будят винаги, не се нуждая от будилник. Срещу блока ни имаше една могилка, която от години ползвахме за безплатен паркинг. Преди девет години дойдоха багерите, извозиха пръстта, зеленото се превърна на асфалт, огради се и сега си имаме автосервиз. Но нямаме места за паркиране. Добре, че все пак не стана бензиностанция. Имаше такава опастност.               После, тъкмо отново съм задрямал, малкото пале скимти пак под лая на големите овчарски кучета от автосервиза. Връща се в къщи. Но този път те са по-миролюбиви, само десет минути си дръгнат гласищата. И то станало време да започва денят. Мятам се извън леглото, фраскам десет лицеви опори и петнадесет коремни преси и съм готов.               Някъде около седем идвадесет комшийката от горния етаж чука ситно-ситно с токчетата си.Затваря външната врата и се отправя към автобусната спирка. Понякога с нея излиза и дъщеря й, отива на училище. Но не често, навярно ранните часове не са много популярни в съвременното ни образование.               После от съседния вход излиза онзи ерген, който вечно закъснява за работа. Той е пред пенсия, работи в някакво производство, ако е останало такова. Прави тичешком двадесетина крачки, счесва с голям гребен бялата си коса, в движение. Винаги не му достигат две минути, или това е сутрешната му гимнастика.                Някъде от осем до девет часа се отварят всички гаражни магазинчета, които са на нашия блок. И имат лице към тази широка, крива в завоя си улица, на която рано сутрин се е случвало да пикират разни аджамии шофьори, или почерпили се по баровете бизнесмени. Тогава се чува свистене на спирачки, после тъп удар, още малко спирачен път, стъкло върху асфалта, ламарина стърже върху еластичната ограда, после тишина, нарушена от звучни псувни. А веднъж се чу страхотно въргаляне на цял двигател, беше се откачил от рамата, колата не ставаше за нищо. Новичка, току що купена. То бизнеса не си знае парите, за една кола ли ще се тормози.               Магазините придават европейски вид на нашия блок. Офис за организиране на партита, хранителен магазин, представители на японски автомобилни части, алуминиева дограма, всичко за левче, и други щуротии. Напоследък се настаниха някакви скутерчета, много се харчат. Ей, туй хората са фрашкани с пари, навярно!               Около девет и тридесет се появява с измъчената си походка онази млада жена, която не се предава лесно. С патерици във всяка от ръцете си, пресича шумната и натоварена улица, бърза за някъде, колкото може. Колите не й обръщат внимание, от какво страда това момиче, не знам. Но няма оправяне, добре, че духът й е висок. Ами какво да прави, горката. Иначе дори е хубава.                Някъде в тези часове от долния блок се изтегля с джипа си един бизнесмен, до него се вози жена му. Служителка от данъчното. Той бизнесът, ако няма позиции в структурите на финансовия регулационен орган, какъв бизнес ще е. Имат три деца, да са им живи и здрави. Какво са виновни децата, че таткото си пада малко далавераджия.                 Започва усилен ден, в който улицата кипи, жужи, изнемогва от коли, народ, автобуси пуфтят нагоре, че и отвориха насрещното движение напоследък. Защото над нашия блок извисиха снага три мастодонта, един от друг по-грозни. И там ще живеят хора, ще карат колите си, ще има и нови магазини и офиси. Цивилизацията иска жертви.                  Около надвечер настава относително спокойствие. Докторката –зъболекарка пали външната лампа над мазето си, което е оборудвала на съвременен европейски кабинет. Тя наближава една възраст, която не искам да споменавам. Ама като я искат хората, предимно нощем, как да откаже. Хипократова клетва е давала, все пак. Да не помислите, че го прави заради ниската си пенсия, няма такова нещо, от любов към професията и хората го прави!
                  Сега през лятото децата между двата ни блока започват много да щуреят. Тичане, викове, топки, глъч до небесата. Старият архитект, който живее в долния блок е трябвало да проектира по-просторна площадка. Но каквото било, било. Защото сега времето е друго. Сега се мисли повече за човека, как да му се вземе и последната кожа от гърба, да не му тежи, затова се мисли. По-точно никой за никого не мисли. Всеки сам се оправя. Нали е демокрация. Който иска тишина, да ходи на село. Там е тихо, че чак безлюдно. Тук е град, трябва да има динамика. За да е идилията в моя квартал пълна! И за да има история не само в името й, а и в нейното настояще.
   25.06.2009                                      Любомир Николов                   



Гласувай:
0



1. kasnaprolet9999 - Абе за теб няма ли Еньова седмица,
25.06.2009 15:06
та си се затворил между четири стени, та и разказ си написал за улицата, и това ми било планинар, ела поне при мен да ти замирише на еньовче да не си капо. Иначе добре звучиш- нещата от живота в малкия град, който се брои за един от най-красивите в България. Поздрави!
цитирай
2. lubara - Поздрави!
25.06.2009 16:25
Ей, Пролет, не ме настъпвай по мазола!!!
Утре мойте млади приятели заминават за Стара планина, Сопот-хижа Добрила, връх Ботев, хижа Рай, Калофер. Две нощувки.
И жена ми не ме пуска, да не се повредя нещо за сватбата другата седмица.
Представяш ли си, жени, само си пати човек от тях, от собствената най-вече!
цитирай
3. kasnaprolet9999 - Жената трябва да се слуша,
25.06.2009 16:45
където е жената, там е парата. Знам какво си мислиш-пуста женска солидарност, ама дядо ми така казваше, едно време, ако един мъж си бие жената, все едно си бие кесията. Мда...виж там еньовчето и ще ти мине, то и аз така правя като не ме пускат на Шабла.
цитирай
4. lubara - А така. Шабла, Джулая, къде без теб. ...
25.06.2009 16:58
А така. Шабла, Джулая, къде без теб. Е, и без мен.
цитирай
5. hel - Хубав разказ.
25.06.2009 20:18
Четох и коментарите.
Не съм само аз дето не ме пускат... Малко ме успокои, ама много малко.
Поздрав, Любара!
цитирай
6. lubara - Поздрави и от мен!
25.06.2009 20:34
И аз не съм много спокоен, hel ! Но щяло да вали над Централна Стара планина. С това се успокоявам, колкото мога!
цитирай
7. tili - И в стария Лозенец вали.
26.06.2009 16:22
За това си чета разкази, ама сега излизам до "Миджур" да си купя цигари. Билки, де ;-))) Привет!
Миджур не беше ли връх? Знаех си, че съм таен планинар.
цитирай
8. lubara - Tili, поздрави!
26.06.2009 16:43
Миджур е в Западна Стара планина-между България и Сърбия.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4570756
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19606
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031