Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.06.2013 13:22 - Трите манастира
Автор: lubara Категория: Туризъм   
Прочетен: 17792 Коментари: 26 Гласове:
25

Последна промяна: 17.06.2013 13:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                               Започваме с Плаковския манастир -"Свети Илия". На около двадесет километра от Търново. Доста занемарен.

image

image

image

        После отиваме до водопада на река Веселина-Къпиновският водопад.

image

image

image

                                                   А ето и новият басейн.

image

        На двеста метра се намира Къпиновският манастир " Свети Никола".

image

                        Много е красив. И е подреден, последните две години е направо възобновен!
 
image

image

                             Дворът е китен и мирише на спокойствие!

image

image

         А това е параклисът към крилото за гости. Като хотел, с всички удобства!

image

image

              И накрая Присовския, на около четири километра от Търново. "Свети великомъченик Панталеймон". Малък, но посещаван, поради близостта с града.

image

image

image

     И ето една снимка отвън, към самото Присово. Красиви места, вчера прекарах пет-шест часа там.

image

          А в идващото горещо лято отново ще отида при Къпиновския водопад и манастира " Свети Никола". Живот и здраве да е!



Гласувай:
25



Следващ постинг
Предишен постинг

1. danailvdimitrov - много хубави манастири...
17.06.2013 13:37
не видях обаче ни богомолци ни монаси...но това за България си е нормално

Поздрави!
цитирай
2. lubara - Поздрави, danail!
17.06.2013 13:42
В Плаковския нямаше никой! Отвън няколко стари автомобила. Нуждае се от много работа, а кой ще я свърши, не знам.
В Присовския имаше две монахини и една послушница. Те жените малко от малко повече ред създават.
Най-голямата изненада беше в Къпиновския. Там от две години е дошла монахиня, която има светски вид, дори не беше с черните одежди и черната забрадка. Но пък е направила много за манастира, оправна жена. Затова кой ти гледа канона в облеклото, това и според мен е по-важното.
цитирай
3. syrmaepon - Много красива природа - зелена и ...
17.06.2013 14:38
Много красива природа - зелена и спокойна - истинско духовно място
цитирай
4. danailvdimitrov - Пази Боже от такива "монахини" - Апокалипсиса е близо!
17.06.2013 15:21
lubara написа:
Там от две години е дошла монахиня, която има светски вид, дори не беше с черните одежди и черната забрадка. Но пък е направила много за манастира, оправна жена. Затова кой ти гледа канона в облеклото, това и според мен е по-важното.


Както си е казано за последните времена- пастирите няма да се отличават от пасомите.Ужас!

Но ...това е положението
цитирай
5. lubara - Поздрави отново!
17.06.2013 17:45
Това не е мой проблем. В същия манастир преди няколко години отиде един артист от Търновския театър-Г.С. Какво, като беше с расо, по-запуснат и разгулен живот този манастир надали помни. А какво да кажа за кръчмата в Гложенския манастир-там монасите си влизаха като на
дискотека. Не вярвам сега да е по-различно. Предпочитам тази монахиня, отколкото фарисеи с расо, от които лъха на нечистоплътност в пряк и преносен смисъл.
цитирай
6. lubara - Поздрави, syrmaepon!
17.06.2013 17:47
Сирма, това място е колкото духовно, толкова и светско. На мен ми хареса, че има положителни неща, които са направени, и в манастира, и навън.
цитирай
7. danailvdimitrov - наистина е много хубаво да влезеш в манастир и всичко да е чисто и благочинно...
17.06.2013 18:37
защото там се подвизават от хилядолетия хора отрекли се от светското, от оскъдяването на душата, търсещи съвършенството и пребиваването в Бога!

Но у нас или тези места приличат на добре уредени музей, или на бардаци.

Някак си все го няма духа на православието. Хубаво е ,че поне ни ги показваш за да си спомняме какво сме имали....
цитирай
8. lubara - Пак!
17.06.2013 19:08
Знаеш ли, мисля, че не може това, което е било преди двеста години, да е същото и сега. Преди година и половина случайно се срещнах в офиса на мой колега с един монах. За няколко минути. Много ме впечатли обръщението към мен, завършваше винаги на "братко". Видът му съвсем не беше монашески, освен, че беше облечен в черно. И същия ден написах това: http://lubara.blog.bg/izkustvo/2012/01/09/monah-selestiian-razkaz.879766 и http://lubara.blog.bg/izkustvo/2012/01/10/monah-selestiian-prodyljenie-na-razkaza.880360
цитирай
9. danailvdimitrov - Църквата е вечна и непреходна. Тези 200 г. за които говориш са като миг.
17.06.2013 20:54
Ние обаче не сме протестанти, че да си променяме всяка седмица.

Бог е абсолют, а не някаква променлива, и ние се нагаждаме според Него и неговите установления, а не Той според нас. Така е и с Църквата .

Този монах-наркоман с дънките може би е бил наистина симпатичен, и дори автентичен, но то не значи че е образец. Всеки християнин се обръща с "братко" към ближния, това защо очудва ?

А "модерни" хватки в духовната област просто няма.

Разбира се при прекъсване на традицията от близо 100г.се появяват "духовници" -самоделки които "сами" търсят пътя към Бога. Не е лесно и не ги обвинявам защото почти всички ориентири са изтрити, а духовните ни центрове са безвидни и пусти , като при Сътворението на света... но все пак Православието има 2000г. история и има откъде да се черпи информация.

Иначе разказът е чуден и за такива хора си струва да се пише...те поне търсят Пътя , не са туристи
цитирай
10. lubara - Поздрави и лека нощ!
17.06.2013 23:05
Не знам, мен църквата като институция и самите храмове винаги малко са ме подтискали. Докато манастирите, това е друго нещо. Някакво спокойствие, а при Рилския манастир величие. Много ми харесват Соколския и Батошевския, а от тези в нащия район-Петропавловския. Всъщност никой в моето семейство не беше вярващ... Но ако трябва да съм честен, мисля, че и прекаленият светец не е Богу драг. Моята тъща, на деветдесет години, ръководи църковния хор в кварталната църква. Дъъъълги години. Това за мен е вярващ човек. А познавам такива, чиито дела нямат нищо общо с основните ценности, които християнството проповядва. Но са с църквата напред... И мисля, че може да си далеч от нея, но пак да носиш в себе си добротата и обичта, и човешките добродетели. Хайде, че много се отплеснах!
цитирай
11. kasnaprolet9999 - Що ги кри до сега тези манастири, на ...
17.06.2013 23:59
Що ги кри до сега тези манастири, на една ръка разстояние са ти и чак сега ни ги показваш:))) Добре че си направил хубави снимки, та ще ти простим прегрешението.
цитирай
12. lubara - Поздрави, kasnaprolet9999!
18.06.2013 07:01
В два от тях не бях ходил, няма и да отида повече. А в Къпиновския не бях стъпвал доста години. Това за търновци си е място с традиции, много посещавано преди години. Сега върви в правилна посока, според мен.
цитирай
13. syrmaepon - Природата е красива и духовна,а хората - колкото могат ))))
18.06.2013 10:20
lubara написа:
Сирма, това място е колкото духовно, толкова и светско. На мен ми хареса, че има положителни неща, които са направени, и в манастира, и навън.

цитирай
14. lubara - Нека можем повече, Сирма!
18.06.2013 12:44
Нека можем повече, Сирма!
цитирай
15. bojo12345 - Когато отидеш на водопада...
19.06.2013 14:02
Да вземеш една въдица и да си пробваш късмета - наслука!
така с един куршум - два заека. Поздрав Любо!
цитирай
16. lubara - Поздрави, bojo12345 !
19.06.2013 14:30
Божо, ама трябва да си купувам рибарски билет. Хубав ден!
цитирай
17. milenamm - Всички тези манастири са прекра...
28.06.2013 10:30
Всички тези манастири са прекрасни, всеки по своему и обичам да ходя от време на време, когато мога. Искрената молитва за здраве в "Св. Пантелеймон" наистина помага, има много документирани случаи в книгата на монахините, а и на мен се е случвало, много харесвам това малко, кокетно манастирче. А Плаковският манастир все не може да си намери добри стопани, явно затова е все така запуснат, иначе е много интересно историческо място, има магична атмосфера. Благодаря за виртуалната разходка :).
цитирай
18. lubara - Поздрави и от мен, Милена! Съгласен ...
28.06.2013 12:43
Поздрави и от мен, Милена! Съгласен съм с казаното от теб!
цитирай
19. boliarkabg - Любо здравей,
29.06.2013 13:44
http://boliarkabg.blog.bg/drugi/2010/10/19/tainstvenniiat-manastir.622198

ето линк към мой разказ за Плаковският манастир. Обожавам го! Историята му е повече от тайнствена и бих казала дори съдбовна. Самото място какво е: уж е на самия път, а не знаеш,че е там, излизаш от голямата му порта в двора, но тази под постройките и вече си вдън Балкана. Имах малка възможност едно лято да участвам в подготовката на празника му...направо скачаш с двата крака в историята. За Капиновският манастир пак същото лято без да искам отново бях в средата на събитията. Тогава един пловдичанин със сина си ремонтираше за своя сметка крилото над главната порта, тогава почина и мъжът,който управляваше манастира. Тогава се наложи да потърсят човек и вероятно тази жена,за която говориш е поела. Капиновският манастир има толкова богата история, голямо взаимодействие е имало между игумените на Капиновския и Плаковския манастир по време на Възраждането.
За Присовския манастир "Св. Пантелеймон"- и там без да искам влизах и излизах през годините в живота му. Имаше време когато манастирчето остана без монахини. Тогава пристигна сегашната игуменка, младо, току-що замонашено момиченце. Тя, послушниците с нея ,нейните родители възкресиха започналото да загива малко манастирче. Много,много мога да пиша още за тези манастири и за Присовския манастир "Архангел Михаил" , но не му е тук мястото. Благодаря ти за чудесните снимки.
цитирай
20. boliarkabg - Любо, пак аз ще кажа нещо:
29.06.2013 13:57
прочетох коментарите и си мисля: ех, българино, дай ти да коментираш и критикуваш. Ти, българино, какво направи и какво можеш да направиш освен да критикуваш и да искаш всичко да е според твоите изисквания и моментът на разходката ти, и почивката ти. Знаеш ли, какво е да си монах? Винаги е било тежко, особено пък днес. Защо ти,българино, като много искаш и знаеш не се замонашиш и не поддържаш църквата,манастирите,реда в тях, облеклото и всичко останало? Вместо да подкрепим поне с думи, ако не с дела това,което народът и църквата ни е създал през вековете, не само създал,но и по някакъв начин опазил ,то ние с всичка сила критикуваме дори хубавото,което си ни показал ти, Любо. Не бива! Докоснах се в мъките /само се докоснах/ през последните години на хората в тези три манастира да ги опазят. Не говоря за поддръжката. Говоря за опазването, за съхраняването. Опазване от посетители, от крадци, дори от "хрисими" църковни деятели. Например в Плаковският манастир имаше семейство-свещеник и съпругата му, от поповския край. Те бяха тези,които разчистиха що-годе двора и помещенията,поддържаха църквата, посрещаха богомолци и туристи. Никак не е лесно да замръкнеш там, камо ли да живееш. Трудно е дори да поддържаш двора окосен през лятото. Да,да, така е. Случи им се обаче някаква семейна трагедия и се наложи да се завърнат в родния си край. После имаше друг монах, който живееше сам, който имаше толкова средства,че се налагаше да ходи пеш до с. Влечево за да си купи хляб. И т.н. и т.н. Всичко това накукушиненият турист , всичко знаещ и разбиращ дори не предполага. Вместо да помогне с нещо, да дари нещо, да остави нещо,да каже добра дума и да си тръгне смирено, то този турист критикува без да има "хабер" както се казва за нещата.
цитирай
21. lubara - Поздрави, boliarkabg!
29.06.2013 15:46
Милка, много ти благодаря за написаното. Аз малко знам за историята на тези манастири, а и за всички други не мога кой знае колко да кажа. Но Плаковския наистина остави в мен едно тъжно чувство. Личи си, че това е място със славно и далечно минало, а какво е сега състоянието му, да ти се доплаче. Колкото за монахинята в Къпиновския, и аз разбрах, че е дошла там след смъртта на този човек. Колкото до Присовския, знам, че са имали много богата библиотека, продавали са църковна литература. Сега обаче това е минало.
Впрочем, Капиновски или Къпиновски, ти си литературовед, кажи кое е правилното. На портата обаче пише: Капиновски.
цитирай
22. boliarkabg - Любо,
29.06.2013 17:24
случи се така,че бях присовска снаха. В семейството имаше книга за селата и манастирите наоколо. Книгата е писана от историка Никола Станев, родом от с. Велчево. Тази книга ми е настолна и днес. Не зная защо останах влюбена в този край. Още една случайност-работих няколко години в кметството на с. Велчево. Плаковският и Капиновския манастир са под тяхна "юристдикция" :) така да се каже. Тогава се случиха някои събития в двата манастира и затова бях "вътре" в нещата. В Присовския манастир пък имах леля монахиня. Разбира се без да предполагам, че само месец след моето омъжване в селото, тя ще почине. Получи се,че една жена от нашия род си отиде от Присово, а друга пристигна. Това манастирче обожавам. Запомних годините когато там живееха 18 монахини. Тогава имаха трактор, стопанство, рисуваха погребални савани и ги продаваха, тъчаха черги и бродираха за хората срещу заплащане. Най-интересното за това манастирче е,че е създадено от семество-свещеник и съпругата му,както и четирите им деца. Върху свой имот от 4 декара построяват манастира и църквата, те са и първите монаси. Името е на св. Пантелеймон, защото основателят се раболял тежко. Дал обет пред бога, че ако оздравее ще основе манастир и ще замонаши цялата си фамилия. Сторило се чудото и той изпълнил обещанието си. Затова манастира е на св. Пантелеймон, светецът на здравето. Няма известни личности гостували, черкували се в този манастир, но има чудеса извършени за здравето на хората. Това е. За Капиновския манастир няма да говоря-той е моето свещенно място. Жалко,че скоро не съм била там. Дали е КАпиновски или КЪпиновски не зная. Смътно си спомням някакви спорове около това, чета в нета, пишат село КЪпиново, а манастира го пишат КАпиновски?!
цитирай
23. lubara - Поздрави, boliarkabg!
30.06.2013 09:39
Разбираем е този твой интерес към моя постинг. Нещо повече, ти направо го изпълни със съдържание! Здрава бъди!
цитирай
24. ckarlet - Много хубави снимки си направил, ...
05.07.2013 18:51
Много хубави снимки си направил, Lubara! Може някой ден да се разходим до там. Много ми харесаха местата. Дори и първият манастир е страхотен. Или си голям фотограф и си хванал най-хубавото:)
Поздрави!
цитирай
25. lubara - Поздрави, ckarlet!
05.07.2013 19:24
Присовският е най-незебележим. Плаковският пък има най-много нужда от силна ръка. И от пари! Къпиновският е в подем! Като отидеш, после ще разказваш и ти.
цитирай
26. ckarlet - Присовският е най-незебележим. ...
09.07.2013 19:31
lubara написа:
Присовският е най-незебележим. Плаковският пък има най-много нужда от силна ръка. И от пари! Къпиновският е в подем! Като отидеш, после ще разказваш и ти.


О, аз не пропускам да разкажа къде сме направили разходката си, Lubara:)
Сега имаме нещо друго и много хубаво, планирано за лятото, /дано не ни мине котка път/, но ако остане време ще отидем и до тези хубави български храмове.
Поздрави за новите идеи, които ни даваш!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4591359
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19630
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930