Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.07.2009 17:25 - Моминсборската гора
Автор: lubara Категория: Туризъм   
Прочетен: 9366 Коментари: 24 Гласове:
8

Последна промяна: 16.07.2009 17:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Днес следобяд ми писна да седя в офиса като Гюро Михайлов.
Затова отидох на малка репетиция преди връх Ботев-за гъби. Гората около Момин сбор е малко келява, но на десет километра от Търново.

image

image

image

image

  Все пак набрах малко манатарки и гълъбки, да не съм капо.

image

image

image

           След два часа много се изкушавах да не тресна една бира в това капанче, но устоях.

image

    Довечера ще бия бира със задушени манатарки.
  Надявам се утре сутринта часовникът да звънне, ако ме разбирате.
   А бе на Ботев е съвсем друго ! Ама като няма, и ракът е риба!


Тагове:   Момин сбор,


Гласувай:
8



1. boliarkabg - :))))и аз се надявам да "тр...
16.07.2009 17:35
:))))и аз се надявам да "треснеш" на живо бирата
цитирай
2. lubara - Поздрави, boliarkabg !
16.07.2009 17:46
Ние, болярите, пием само " Болярка". Отивам да си купя, манатарките са задушени, стартирам в 18 часа.
цитирай
3. tili - Неуморен си Любо!
16.07.2009 18:35
Добре, че си ти, че иначе освен гората при Семинарията - друга не помирисвам. Мързел, мързеел! А клошарите от махалата ходят да берат гъби и диви ягоди горе до ТВ кулата, ама кой да ти се катери до там ;-((
цитирай
4. lubara - tili, не се коси!
16.07.2009 18:49
Около тая кула винаги е имало емоция! Като войник в спортната рота това беше изходния пункт за "плодовите" кросове. Чак до Симеоново, що градини с ягоди сме опоскали, тогава хората там си ходеха само събота и неделя.
цитирай
5. skribezium - Трескай биричка, Любе, юлски го...
16.07.2009 19:01
Трескай биричка, Любе, юлски горещници са!
цитирай
6. lubara - поздрави, skribezium !
16.07.2009 19:05
" Болярката" си е на ниво!
цитирай
7. tili - То т'ва пък като идете
16.07.2009 19:09
в Търново веднага ставате боляри! Какво й е на Арианата? И се чудя каква ли е бирата в Станимака - малага, може би? ;-)))
цитирай
8. lubara - tili, Арианата е продукт на Загорката, аз не я пия, много спирт блъскат.
16.07.2009 19:24
Е, стига де! Аз имам двадесет и седем годишен стаж в този град- какъв съм според теб! Софиянски болярин, не са много като мен!
цитирай
9. skribezium - Ей, tili, защо намесваш Станимака, ...
16.07.2009 19:53
Ей, tili, защо намесваш Станимака, ние тука пием всичко - бира, узо, малага. Трябва да поддържаме традициите на града.
цитирай
10. lubara - Туй малага не е ли испанско, и какво ...
16.07.2009 20:31
Туй малага не е ли испанско, и какво ще рече?
цитирай
11. skribezium - lubara, Чувствам са задължен да попълня знанията ти за гордостта на Асеновград - Станимашката малага.
16.07.2009 20:45
Асеновградска малага
от Уикипедия, свободната енциклопедия

Асеновградската малага (или станимашка малага) е червено вино, което било с много добри вкусови качества, произвеждано от грозде от сорта Мавруд. За това вино са създадени песни и се разказвали приказки. Тези, които помнят старата малага разказват, че била по-плътна и по-черна и от най-гъстото маврудово вино, ухаела на презряващо грозде и имала сладко-тръпчив вкус. Смята се, че създателят на асеновградската малага е гъркът Аристидис Чорбаджака.

Аристид Георгиев Чорбаджаков - Чорбаджака е роден на 27 януари 1886 г. и е известен като един от най-добрите майстори-винари на своето време. След колективизацията, през 1957 г. той е поканен на работа като помощник-специалист винар във "Винпром" - Асеновград, където дотогава се правят неуспешни опити да бъде произведена малага. Чорбаджака приема с единственото условие никой да не му се меси от началото на кампанията по гроздобера, до получаването на крайния продукт. За съжаление, два месеца преди началото на гроздобера той се разболява тежко и почива на 27 юни 1958 г. след неуспешна операция, като не успява да предаде знанията си (впоследствие е обвиняван, че умишлено ги е криел). Въпреки всичко на базата на разговорите с него е създадена технологична карта на "Станимашката малага" и виното започва да се произвежда, макар че запознатите твърдят, че твърде малко се доближава до оригинала. Голямо количество от произведената малага е изнесена в тогавашната Федерална република Германия, където живеещият в Щутгарт българин-търговец на вино Михаил Ангелов се заема с дистрибутирането ѝ на европейските пазари. Поради проблеми с международното законодателство и запазената от Испания търговска марка „Малага”, името на етикетите на българското вино се променя на "Klostergefluster" - "Манастирско шушукане".

Що се отнася до старата "Станимашка малага" и твърденията за укриването на тайната на производството ѝ, то Чорбаджака твърди, че няма никакви тайни и нищо не крие:

„ Имах 120 дка собствени маврудови лозя долу в равнината на тлъсти места. Купувах и на корен около 200 дка такива лозя, които избирах по „Богородица (28 август стар стил) Платя ли капаро за лозето, не давах на собственика да влезе вътре. Понякога изпращах моите ратаи да колтучат (обрязване коричката на лозовата пръчка, за да се пресече притокът на вода от почвата от почвата към гроздето при дъждовна есен). Но това рядко ставаше, защото купувах силни лозя, които връзваха добра захар.
Ще вържат, ама от всяка захар и през всяка година малага не става. Трябваше ми грозде със захарност над 28°. И гледаш, всичко върви добре и чакаш висока захар, но ливнат дъждове баш пред гроздобера, изпуснал съм времето за колтучене, гроздето се отвърне и захарността му спаднала. Това се случваше понякога. ...
Виж, когато есента беше суха, успявах. Почвах гроздобер по Димитровден (8 ноември ст. ст.). Хората вече пият ново вино, а бай ти Аристид тръгва да прибира гроздето. По Димитровден понякога и сняг прехвръква, но той не плаши нито мавруда нито мен. ...
... Сега ме поканиха на работа във Винпром, за да правя малага. Но не мога да направя истинска малага и ме упрекват, че не искам да изкажа мурафета си и ще отнеса тайната в гроба. А защо не мога да направя малага, която и мен да радва с качеството си?
Причината е в гроздето. Лозарите в кооперативите при резитбата на лозята оставят много плодни пъпки. Много грозде – малко захар. Освен това започват гроздобера още в началото на септември. Не стига работната ръка и бързат с прибирането. Зряло-недозряло, берат. От такова грозде малага не става.
Питаш ме за моята технология. Ще ти я кажа. Преди края на ферментацията източвах виното от линовете. Това е майсторлък, който никакви уреди не могат точно да заместят. Трябва да го чувстваш с душата си. Отделях част от виното и го изпарявах. Получавах мъст, гъста като петмез. Изстудена, сгъстената мъст връщах във виното. Тихата остатъчна ферментация спираше, виното се сгъстяваше. Добиваше се сладкият вкус и онзи аромат, който не може да се опише. Нямам никакви тайни..
(Разказано на Иван Дионисиев през 1950 г., със съкращения). “
—Иван Дионисиев, Истории с дъх на старо вино, София, 1999, стр. 16 - 17

цитирай
12. lubara - Извинете!
16.07.2009 20:51
Ами да!!!! Аз с тази бира, сорт грозде, започвам да чета!
цитирай
13. eien - Както сладко ги нижите думите, разкажете някой ден на по-младите
17.07.2009 05:23
кой е Гюро Михайлов. Тя също върви с манатарки.
цитирай
14. lubara - Поздрави и от мен, eien ! Има рима и е ...
17.07.2009 07:48
Поздрави и от мен, eien ! Има рима и е вярно!
цитирай
15. anastasiia - Почувствах се почти
17.07.2009 12:11
като в приказката "Хензел и Гретел"..., за гъбки..в гората...:) /Е, като изключим биричката...;)/
Ммммм..., как ми ухае на манатарки.... :)) Мммммноого обичам...:)))
Поздравчета!:)))
цитирай
16. lubara - anastasiia, поздрави!
17.07.2009 12:50
Ася, малко закъснях с два-три дни, но пак бива.
Те гъбите са на по-далечни и високи места, това беше като разходка в парка.
Ботев, Ботев си е друго, хайде , набираме желаещи!
цитирай
17. anastasiia - Точно тогава, всъщност на 27-ми,
17.07.2009 18:56
се отправям към морето...:) Така че, ще ти изпратя вятърно-морски усмивки..., там, горе, на Балкана, на Ботев!:))
цитирай
18. lubara - anastasiiia, морето си е хубаво нещо!
18.07.2009 10:49
А после да се сменим, аз на море, а ти на Балкана!
Или не искаш толкова на високото!
цитирай
19. mamas - Завиждам ти
18.07.2009 19:32
за това сливане с природата...
цитирай
20. lubara - mamas, добро утро!
19.07.2009 08:21
Може и по-често да бъде, нещо сме се умързявили!
цитирай
21. kasnaprolet9999 - Нещо съм те изпуснала тези дни,
20.07.2009 23:31
ходиш по разни интересни места и една билка не си снимал, о..., направо съм ти сърдита, помисли си добре с какво ще ме умилостивиш.То че си гъбар отдавна го знаем, но човек трябва и да се развива и да разширява дейностите. Сещаш ли се за какво ти говоря?
цитирай
22. lubara - Поздрави, prolet!
21.07.2009 07:07
Не само се сещам, ами търпя критика. Викам си аз, ще вземе някоя мома да изкочи от гората, ще си разнообразя живота, някоя авантюра ще подхвана. Пък то, две наборки ме пресрещнаха в началото и това е.
Ама в къщи има същия десен, нещо друго очаквах, ама нейсе!
цитирай
23. kasnaprolet9999 - lubara
21.07.2009 13:43
Ей, голям карък си, да попаднеш на наборки. Аз пък като ходя в гората срещам кози, овци, крави и по някой вмирисан техен придружител, който подскача покрай тях и им говори разни неприлични неща, защото горките животни все не искат да вървят там, където той ги направлява с една дебела сопа. Няколко кучета обикновенно му помагат и гледам да стоя далеч от такава веселба.
цитирай
24. lubara - Поздрави, 9999
21.07.2009 17:02
Ти ме разсмя! Ами така е, то нашия поетичен език не е за всеки. Или обратното, с поезия стока не се гледа. Въпреки, че съм чувал, някои фермери пускали класическа музика на кравите, увеличавал се млеконадоят!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4597335
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19635
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930