Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2010 13:58 - Какво ми даде 89 и какво ми отне
Автор: lubara Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7661 Коментари: 34 Гласове:
33

Последна промяна: 20.01.2011 08:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
               Тук често се говори за това, и защото страстите са твърде разгорещени, никога не съм взимал страна.
               Сега отново не ще го направя. Ще посочвам само факти.
 
                 Първо започвам с това какво ми дадоха промените.

       1. По социализма лятото на 85 -та две семейства с малки деца обиколихме морето, докато късно вечерта акостирахме на Слънчев бряг. Спахме в голямо, но скъпо бунгало. После се прехвърлихме, с малко връзки, в хотел Континентал. На втората сутрин на паркинга пред хотела под чистачката на ЗАЗ-а, с който бяхме, имаше лист. " Къде с тая смешна кола си тръгнал"- това пишеше.
       Сега имаш ли пари, нямаш никакви проблеми. Хотели по морето, бол. От грозни, по-грозни, нагъчкани един до друг, някои или на пясъка, или в полето на три километра навътре от брега.
         2. Жена ми придоби частна практика като стоматолог. Изкарва пари. Ако беше като преди, сега щеше да е млада пенсионерка. Но трябва да се гърби до откат, защото пенсията й надали след четири години ще надхвърли двеста лева.
         3. Възможността да се пътува без проблеми из света. За пръв път излязох в Унгария, когато бях на 33 години. Но пък брат ми, в началото на 89- а, замина с цялото си семейство за Зимбабве. Беше на 39 години. Сега е в ЮАР, вече мисли за постоянното си завръщане.

                                                Какво ми отнеха промените.

          1. Професията, масово половината колеги от института не работим това, което обичахме и за което имаме тапии. Някои от тях дори съвсем не работят.
          2. Синът ми със семейството си е извън България. Много са такива като него. Преди пет години завърши Международни отношения, имаше щат в Бюрото на труда за неговата специалност със заплата -300 лева на месец. Сега дневната му надница е по-голяма.
          3. Надеждата, че някога ще има уважение към труда, способностите, честността и интелекта ни. Това двадесет години се котира само като недостатък. Особено важи за хората над четиридесет и пет годишна възраст.

                                  Само факти, и то субективни. Малка статистическа извадка.

                                 
                   
                   
                                       



Тагове:   Какво,   даде,   отне,


Гласувай:
33



1. yotovava - Поздрав, Любо
25.11.2010 14:41
- преди 1989 г. живеехме с мъжа ми на 18 кв метра с тоалетна на двора - сега имам тристаен апартамент - даваха ин 4 група като младо семейство.
- nвзимахме общо около 600 лв двамата - не знам защо обаче все не стигаха и къде ги харчехме, мисля, че се презапасявахме, заради постоянния дефицит, който върлуваше
- и преди, и сега работя това, което искам - въпрос на гледни точки
- семейството ми притежава и бунгало на морето, където се изрежда цялата рода от юни до септември - на 50 метра от плажа
- липсват ми събиранията, които правехме - с никакви средства, но много смях и веселие
- за 20 години - технологиите претърпяха бум - в началото съм пипала Правец 16, сега работя на MAC

Ще ти кажа една истина - когато си млад, всичко е хубаво. И баба ми е била млада през войната и гладните години, но тогава е била щастлива. :)
Зависи от кой ъгъл ще погледнеш.
цитирай
2. kasnaprolet9999 - Представяш ли си да изградим такъв ...
25.11.2010 14:43
Представяш ли си да изградим такъв свят, в който да има само положителните неща от двата, непоправим оптимист съм, но има такива развити общества.
цитирай
3. lubara - Поздрави, yotovava !
25.11.2010 14:48
Валя, не говоря за младостта, която всеки е имал, щом е преминала.
Както те разбирам, може би възможностите са ви били такива. Ако сте имали земя с къщица, това е единият начин да притежавате голямо жилище.
Може и да е друго, сега възможностите са далеч по-големи.
А за бунгалото на морето, желая ти да го имате още сто години. Защото това ми е болна тема.
Някой, ако ми каже, че Черноморието е по-красиво отпреди двадесет години, много особено ще го погледна. Срам, голям срам са строителните безумия, ширещи се навсякъде.
цитирай
4. lubara - Поздрави, kasnaprolet9999 !
25.11.2010 14:53
Невена, може би след петдесет години. Най-лошо е да отричаме миналото си. Мога да говоря много по тази тема, както и всеки от нас.
Наскоро видяхме по канал1 какви субекти са били най-дейни по площадите преди двадесет години.
цитирай
5. haralanov - Здpавей!
25.11.2010 21:16
Нямаш си представа,колко добре те разбирам!
И все пак...От една страна е добре човек да има илюзии,от друга страна-не!
Преди 1989г. имахме много повече илюзии,отколкото сега!
Съгласен си,нали?
цитирай
6. mileidi46 - :((((
25.11.2010 21:51
Едно нещо не мога да разбера..а то е безумието на този народ да рови непрекъснато в миналото и да се оправдава с него,че сега не му е добре.Или,че онова е било перфектно,ама това..виждаш ли не струва,защото онова беше гадно...
няма елементарна логика..Миналото ни е било такова..каквото сме си го направили..Ако всички бяха толкова,,смели'' колкото са и сега..защото и сега псуват анонимно ,защото ги е страх!!!Тогава не е нормално един,,героичен''български народ да стои на колене 500 години по турско робство,ама си е стоял..именно той предаде Ботев,Левски...Именно тои сега рови гробовете и псува ..един или друг виновник ,затова ,че не са го оправили...
И какво очакваше този народ от един профан като Бай Тошо?Да ни направи японци? Или ако се почувстваха поне един път с унижена българска потенциалност,с унижена национална гордост..бих искала през последните векове да се посочи една проява на този народ ,че е надигнал глава и е казал -Стига! Винаги е бил на колене.И днес.И продължава да се върти наляво и надясно според далаверата.И все някой му е виновен.Румънците се вдигнаха,защото им беше писнало от Чаушеску..и го убиха...А българите гледаха и продължават да гледат по телевизията сеирите на другите чешат си топките с извинение...на терасата и си хвърлят фасовете на балкона на комшията..През другото време псуват анонимно по форумите...А жените на много от тях мият задници и сменят памперси на старци по Италия,Гърция..Е,що пък да не е по-добре сега!!!Не казвам,че е било добро преди...И на мен не ми харесваше,исках да избягам още 20 годишна в западна Германия тогава..и ме хванаха и арестуваха..Но,Открито им казах,че не ми харесва в България..и че рано или късно ще избягам...изобщо не ми пукаше какво ще стане с мен..но никой не ме вкара в Белене..дори ми търсеха работа,каквато ми харесва...Това е една друга моя история..Но някои да си позволява да твърди,че днес е по -добро е просто цинизъм!Онова може и да е било гадно,но това не е нормално да е по-лошо! А то е!!!!
цитирай
7. balkanec - Поздрави
25.11.2010 22:04
Чак пък страсти.
Просто бананаджиите си нямат друга тема, освен да се борят със социализма и отвеме навреме като станат много нагли в измислиците и фантастиките, някой им напомня: "Посмали Манго" :))
Това е.
цитирай
8. lubara - Поздрави, haralanov !
26.11.2010 07:47
Илюзиите са присъщи на младостта.
Но има друго, с което съм съгласен. Сега младите имат повече самочувствие и са отворени за света, повече присособими са към него. Ние живяхме все пак в една полузатворена система.
цитирай
9. lubara - Поздрави, balkanec!
26.11.2010 07:50
Ами виж последните постинги за различните сфери на живот по онова време, от една госпожа. Там, в коментариите може да потънеш в жлъч и нецензорни думи.
цитирай
10. lubara - Поздрави, mileidi46!
26.11.2010 08:00
"Но някои да си позволява да твърди,че днес е по -добро е просто цинизъм!Онова може и да е било гадно,но това не е нормално да е по-лошо! А то е!!!! "

Тези последни твои думи, те изчерпват темата.
Аз това и казах, ако сте били толкова явни противници на системата, или щяхте да емигрирате, или да сте били в затвора. Всеки пети преди беше или член, или кандидат-член на Партията. А сега половината от тези хора са най-отявлените хулоблудстващи с живота на цялата нация.
И има нещо друго. Моят свяко работеше в завод, беше инженер. Неговите рационализации го пратиха в Източна и Западна Европа, ако искаше, и до Япония щеше да стигне. Системата беше полузатворена, а не капсулована.
Не разбирам хора, които след двадесет години все още се ровичкат в миналото, което беше на всички ни.
цитирай
11. анонимен - Грекос
26.11.2010 08:03
Един намерил някакво кокалче от любопитство искал да разбере какво е Питал тук ,питал там ,но никой не можал да му каже ! Накрая стигнал до един мъдрец Мъдрецът го поогледал, поогледал па го поставил на везната От едната страна кокалчето , а от другата едно зрънце злато Везната се наклонила към кокалчето Добавил второ ,но тя се наклонила още по- вече ! Колкото по-вече злато добавял , толкова по-вече се накланяла ! Тогава мъдрецът сложил малко пръст и везната веднага се наклонила към нея ! Това е кокалче от човешко око - рекал мдрецът !
цитирай
12. lubara - Към aн.11
26.11.2010 08:35
Човешкото око е нанаситно!
цитирай
13. veselinvalev - Дали...
26.11.2010 11:41
Дали да забравим че имаше... промяна. В която основното беше подмяна. На собственост. Държавната собственост си я подмениха. И станаха те собственици, вместо държавата. Сега се наричат олигарси, барони, и т.н. нова капиталистическо-политическа аристокрация. На големите крадци. Останалите са си пак роби. С мизерни заплати и пенсии. Из фабрики и канцеларии. Плюс сегашния криминален терор. Цигански, политически, икономически.
Социализмът унищожи традиционният българин – земеделец и неговата естествена свързаност със земята. Сегашният капитализъм унищожи социалистическия българин - оня заблудения, че държавата се грижи за него. За да роди един наново заблуден българин - който вярва, че Мафията ще се грижи за него, ако не и противоречи. Останалото са детайли, за да си ги тълкува всеки както му клати интереса. И разбира се, неизменно новото - на Доган феса. За да бъдем в едно с братска Турция в обединена Европа. Визии за пространство. На погледа. За тези които обичат да се оглеждат. В „Гугъл мапс”. В историята. В празния хладилник. Визии за пространство. Къде да избягат децата ни. За да се чувстват смислени. Докато ние съпоставяме Времената. И на лампа събличаме Живота си. За да го забравим. До утре.
Дали...
цитирай
14. lubara - Поздрави, veselinvalev !
26.11.2010 12:23
Веско, както винаги, коментарът ти е нестандартен, но абсолютно точен, според мен.
Ако питаш някои твърди отрицатели на миналото, то е предпоставката за сегашното положение. Червените пари, червената мафия, абе що е червено, не ми го хвали.
Впрочем, пуловерът ти на снимката не беше ли червен. Защото ако не си го смениш със син, пембен или зелен, ще престана да отговарям на коментарите ти.
Дори нещо повече, няма да коментирам твоите "линии", твоето "балканче", твоите "шибаняци" и так, дали.
Бъди здрав!
Това за братска Турция, ама какво пък, да не е по-лошо от братска Русия?!
цитирай
15. veselinvalev - !!!
26.11.2010 12:38
Хареса ми статията ти, Любо. С искреността си и чистотата на споделянето.
Това е истината, която си написал. Истините идват при нас, Любо, и не ни питат може ли, не може ли. Случват се. Стават факти. Дават, отнемат. Те са животът ни. Поздрави за написаното!
И да си здрав! Че що балкани те чакат още. За стари срещи и за нови върхове.
цитирай
16. vidrica - Помня, че през социализма доста ...
26.11.2010 12:38
Помня, че през социализма доста хора се занимаваха със земеделие и животновъдство, пък било то и за лични нужди, така , че не приемам , че соца е унищожил този тип хора, но за след 89-та го виждам с очите си.
Преди 10-ти, колкото да плюех и плямпах против властта (за ужас на близките ми) чуствах, че това е моята държава и когато 89-та можеше да се стигне до война със Турция бях готов да се бия за нея. Сега за страната ми ми пука толкова, колкото на нея за мен и не се срамувам. Ако става война нека я защштават и умират за нея политици, приватизатори, реститутки, мутри, кредитни милионери и тем подобни. Влагаме доста пари в образованието на децата ни, макар, че не сме даже и средна ръка, и ги учиме да бягат от тук. Това е което ми даде ,,подмяната". Разправях преди, че социализма и комунизма е неприродосъобразен строй, но под природосъобразен нямах в предвид сегашиният сървайвър.
цитирай
17. lubara - Поздрави, vidrica!
26.11.2010 12:50
Сегашният сървайвър- много точно казано, разсмя ме с това определение. Но си е така, овълчването е страхотно, наглед сме си добри и мили, а пък зад гърба на другия сме готови на всичко. За да постигнем целите си.
Всеки нормален човек е говорил против социализма. И аз съм говорил. Но когато живяхме в социализма съм съгласен, да . А сега какво, на умряло куче нож вадят. И се ежат, и се пенят.
Брат ми като студент ритна статуята на Ленин във ФМФ. Едвам се отърва. И какво, сега на дисидент ли да се прави?
Докато чоплим стари рани, няма да се радваме на добро здраве!
цитирай
18. lubara - Поздрави, veselinvalev !
26.11.2010 12:56
Веско, написах това ей така, както съм писал всичко друго. Без подготовка, без обмисляне кой какво ще каже, без гръмки фрази и пампозни думи. Мога много да говоря по темата, но на никой не му е нужно да разказвам лични неща. Защото те ще са субективни. Ето това са фактите, но моите факти, от които съм се отдалечил доколкото мога. А не така, вижте " Социалистическото здравеопазване при бай Тошо", ужасно беше.
Веско, приятелю, малко се катеря по чукарите, малко. Но се надявам да дойдат по-добри времена. Благодаря ти.
цитирай
19. vidrica - Не чопля стари рани, сегашната ме е ...
26.11.2010 21:08
Не чопля стари рани, сегашната ме е обсебила напълно :-)
цитирай
20. lubara - Добро утро, vidrica!
27.11.2010 08:09
Круме, нямах впредвид теб. Въпреки, че доста хора сме чукнати оттук, оттам, така че те разбирам.
цитирай
21. tota - Какво ми даде 89 и какво ми отне?
27.11.2010 10:49
Нищо не ми даде, но ми отне много - за 13 години - 10 от моите близки си отидоха от този свят, повечето без време, здравето ми ....Всичко можеше по друг начин да се променя...Но, не би...Нека да възхваляват свободата - слободия ...но идва денят, когато ще искаме " бягство от свободата" ...Ерих Фром, добре го е казал...
Не искам да вземам страна, защото смятам, че всички сме длъжни да работим за обединението на българите ...Защото тези, които я разделяха продължават ...360 парти и партийки, военните - 17 съюза. Нищо ново под слънцето от римските максими: "Разделяй и владей" и " Хляб и зрелища".
Хубав ден, Любара....
цитирай
22. lubara - Поздрави, tota !
27.11.2010 11:15
Когато близките си отиват от нас, най-много тежи.
Ако някога се почувстваме единни, всички, които живеем тук, в тази прекрасна страна, тогава ще имаме по-добрия живот, който заслужаваме.
цитирай
23. skribezium - И аз като повечето хора съм между ...
27.11.2010 11:56
И аз като повечето хора съм между "да" и "не". Може би в средата е реалността?
цитирай
24. lubara - Поздрави, skribezium !
27.11.2010 14:12
" Златната среда", наистина трудно е да повярваш на едно крайно мнение, така си мисля.
цитирай
25. анонимен - Какво ми даде 89 и какво ми отне.
27.11.2010 19:29
Напиши постинг какво ти си дал преди 89 година на Живков
и какво ти отне на държавата след 89 година.
цитирай
26. lubara - Интересен въпрос, ан. 25
28.11.2010 08:20
ТОВА е доста интересна тема. Няма проблеми, ще се опитам.

Какво съм дал на държавата преди 89-а. Мисля, че нищо особено не съм й дал. Един републикански рекорд на 80 метра с препятствия. После работих 13 години като строителен проектант, направих няколко проекта, които се реализираха. Например Химводочистката на ТЕЦ " Трайчо Костов" и метална административна сграда към СОМАТ-Русе, няколко обекта в Стражица, след земетресението 86-а и т.н.
Но да си кажа, нищо и особено не съм получил, освен две години безплатна квартира в Гълъбово, където работех. Там нямаше с дни вода, през зимата сняг влизаше в кухнята пред фугите на прозорците, канализацията се задръстваше някъде по долните етажи.

А какво съм отнел след 89- а. Съвсем пък нищо.
цитирай
27. ckarlet - Много точна равносметка, Lubara, ...
28.11.2010 11:25
Много точна равносметка, Lubara, за прехода и преди него.
Поздрави и хубава неделя!
цитирай
28. lubara - Поздрави, ckarlet !
28.11.2010 13:35
И на теб, да е спорна новата седмица.
цитирай
29. makont - Като краен резултат, само омраза и празнина.
28.11.2010 15:24
Няма да забравя в началото след 10 ноември, събирахме се на купони и се разделяхме едва ли не с бой, влюбени съпрузи, стари приятели. Не можех да гледам, не можех да ги спася, ако се застъпех за някой, веднага ставах ту червена, ту синя. Аз просто исках да си останат предишните привързани и обичащи се същества. Сега сме още по-зле, само омраза, никакво единение, хленчене, все някой друг ни е виновен. Не станахме по-добри. Изгубихме си сърцата и усмивките. И за какво беше всичко, за да се мразим по-силно ли?Хубава вечер!
цитирай
30. lubara - Поздрави, makont!
28.11.2010 15:32
Мая, отново много точни думи.
Някъде 91-а, 92-ра, бяхме се събрали старата компания. Един от нас се пишеше най-върлия противник на миналото. С още двама бяха вече отстранили този, който навремето ни беше обединил. Каква омраза и груби думи чух, оттогава не сме се виждали. Най-близките ми приятели си заминаха в 95-а и 2006-та. Млади.
И какво се промени, тези "демократите" бяха забравили студентските години, и това, което ни обединяваше. Жалко, но си е така.
цитирай
31. анонимен - Моята позиция е ясна. Показал съм я в стотина постинга
29.11.2010 20:48
В тоя сайт е пълно с пъзльовци и смелостта и откровенноста са твърде дефицитна стока. Затова, едно браво, че си повдигнал темата!
Впечатлен съм от коментара на Видрица. Обикновено, истинските коментари тук ги правят жените. Като пример бих посочил Никодима, но има и много други като нея. За жалост, мъжете не струват и просто няма с кого да се скараш с кеф.
цитирай
32. lubara - Поздрави, kushel !
30.11.2010 08:26
Ако имаш време за губене, само погледни последните постове на veselaj.
Минаха двадесет години, а някои още милеят за мъст, изживяват се като най-обективните свидетели на онова време. Ежат се, и на умряло куче нож вадят.
А това, че под постовете има по сто и повече коментара говори, че нещата не са никак на добре.
цитирай
33. aqualia - Поздрави! Знаеш ли, Любара...
30.11.2010 10:36
Знаеш ли, Любара, сега съм по-добре и по-зле, и това е факт. Не са само годините, по-зле съм, защото нямам мечти..., а `89 ми даде мечти, които после загубих. Приятелите пък почнаха бързо да свършват, просто животът си отиде от тях. Повечето бяха абсолютни мечтатели. Отрази им се зле.
Пито-платено...
цитирай
34. lubara - Поздрави, agualia !
30.11.2010 11:32
Разбирам те. Да, това е общото с хората на нашата възраст. При все, че аз приех 89-та без да изпадам в излишна еуфория. Каквото-такова. В началото беше добре, частният бизнес вървеше. После обаче останаха само овълчилите се. Не бях от тях.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4575232
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19614
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031