Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2009 16:01 - Идва Коледа - разказ
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 1961 Коментари: 10 Гласове:
5

Последна промяна: 09.03.2010 18:46


                                      Площадът пред гарата е същият, както преди двадесет години. Нищо не се е променило. Само десетината таксиметрови коли, прежълтели чак от чакане. Няма много желаещи да се повозят, малкото хора чакат или градския рейс, или маршрутката. Която ще тръгне след петнадесет минути, така ми отговаря с досада шофьорът й. Сякаш трябва да знам разписанието й. Това време ми е достатъчно, влизам в голямата, просторна, мръсна и неуютна чакалня. Врабчета летят високо под тавана й, няколко улични кучета търсят топлина и късче хляб от пътниците, свъсили главите си и закусвайки във вътрешното помещение. Часовникът отброява бавно секундите, сядам срещу високата и рехаво украсена елха, само по това може да се разбере, че идват празници.
                     - Бате, дай ми десет стотинки, бе !
                     Виждам пред себе си момче на седем-осем години, облечено в синьо яке, голямо за ръста му. Обуто е в плетени дебели чорапогащи в бозав цвят, нахлузило е ботуши с разкривени пети.
                   - За да купиш цигари ли? - му отговарям.
                    - За хляб са ми. Ако искаш, ела да ми купиш един хляб- отговаря и ме  гледа с тъжни очи, лицето му е жълтеникаво и мръсно.
                     - Ще ми дадеш ли? - пак ме пита, вижда как съм се изправил и бъркам в малкото джобче отпред на дънките си.
                   - Ще ти дам, какво да те правя- пускам десет стотинки в дланта му, ръцете са мръсни, с неизрязани нокти.- Само ако те видя, че ще ги дадеш за цигари, ще ти скъсам ушите.
                   - Господ здраве да ти дава, бате. Жив и здрав да си- завърта се и се затичва хлапето, преди да е чуло, че и аз му пожелавам същото.
                    Какъв бате съм му, от тридесет часа съм дядо. Истински.

                    Отново сядам на дървената пейка, пия от колата, която съм купил, за да мине по-бързо времето, и отведнъж си спомням за баща ми. На същата гара, точно преди двадесет години, го посрещнах за последно. Пътуваше винаги с голяма чанта, слизаше припряно на перона, шлиферът му беше изтънял, пуловерите често скъсани на лактите, вратовръзката от онези, които се слагат на врата с готов възел и ластик. Но винаги гладко избръснат, чист, излъчваше някаква одухотвореност, с изцяло бяла коса, оредяла на челото, въпреки малко над шестдесетте си години. Всяка Нова година идваше при нас, със сина ми първата им работа беше да си направят списък. Или график за посещение на интересните места, без които празникът не можеше да се почувства. Харчеше парите си на поразия, за него и за другите си две внучета, оприличавах го на Серафим от едноименния разказ.
                 Това беше последното му идване по празниците при нас.
                  И тогава, бързайки да изляза навън, защото нещо стегна гърлото ми, се запитах, аз обадих ли се на сина ми? Че му писах имейл, да. Но я да му се обадя.
                 - Как е бебето, какво прави- го запитах.
                  - Ааа, добре е, спи и яде. - Гласът му беше по-уверен и не така детски, както ми се струваше винаги, когато говорехме по джиесема.
                 Вече се бях качил в маршрутката, след по-малко от час щях да си бъда вкъщи. И си казах, какво ни трябва. Да, само едно, Господ здраве да ни дава, само това.

                 Останалото са подробности от пейзажа.

16.12.2009                                                              Любомир Николов
               




Гласувай:
5



1. kobata - а слънцето всяка сутрин изгрява,
16.12.2009 16:05
а вечер залязва...
цитирай
2. lubara - Поздрави, kobata !
16.12.2009 16:08
Животът си тече.
цитирай
3. kasnaprolet9999 - Честито!!!
16.12.2009 16:55
Много се радвам за теб и твоето семейство, това е паметно събитие, да ти е живо и здраве внучето и да напишеш за него едно детско стихотворение като порастне малко. Децата много се радват на такива неща.
цитирай
4. benra - здраве,
16.12.2009 16:59
Любо, това е най-важното!!!
цитирай
5. lubara - Благодаря ти, prolet !
16.12.2009 17:04
/lubara.blog.bg/izkustvo/2009/04/16/razgovor-s-kapka-stihotvorenie.323304

Това е стихото, писах го, когато Никола беше на три седмици, но аз това не знаех.
цитирай
6. lubara - Поздрави, benra !
16.12.2009 17:06
И да има движение напред, да си минем по реда си !
цитирай
7. kalin8 - Така си е!
16.12.2009 20:21
Живот!
Б.
цитирай
8. lubara - Поздрави, kalin8 !
16.12.2009 20:37
Така е. Няма как да му избягш.
цитирай
9. elineli - Хей,Лю:)
16.12.2009 20:54
Честитост в дома ти!Нека ви донесе и радост и надежда и добрини.Амин! :)
цитирай
10. lubara - Поздрави, elineli !
16.12.2009 20:57
Елимилинели, дядо Любо много ти благодари !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4575154
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19614
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031