Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.04.2012 14:38 - Ловецът на охлюви - разказ
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 2326 Коментари: 6 Гласове:
16

Последна промяна: 28.04.2012 07:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
              Бях усетил мириса на цъфтящите череши, когато отново го видях. Вече две седмици всяка сутрин крачи запъхтян край реката с тояга в ръка. Избуялата коприва жули и през шушляковия му мръсен анцунг, с който не се разделя. Старите му маратонки са спечени от кал, защо ли да ги чисти, като на другия ден ще са същите. Косата му, сплъстена около врата, е прошарена и дълга, челото му е олисяло, в устата си надали има повече от пет-шест зъба. Усмивката я крие в шепа, когато те поздравява. Анчо се казва, може да сте го срещали из града. Работил е какво ли не, най-дълго в железниците, преди петнадесетина години. Обиколил е цяла Европа, тогава всяка година е разполагал с безплатен билет. Сега е друго, обикаля само край града и поляните наоколо. След охлювите идва ред на гъбите, после на билките, а късно наесен ще подхване с една резачка едрите трупи по дворовете и обраслите алеи в стария панелен квартал.
                Мъкнеше две найлонови торби в ръце, когато го засякох около малкото метално мостче над реката, търсех един клиент и ми остана време да пообиколя и убия времето.
                -  Как е, има ли ги пущините- го попитах.
                - Тази сутрин не мога да се оплача. Но закъснявам, след малко трябва да съм в ресторанта на Бобсана, нали го знаеш.       
                  Че кой не го знае в града, има отбрана клиентела, макар че се намира в неугледна пристройка към стадиона. Сега луксозни ресторанти с лопата да ги ринеш, но такива с традиции са рядкост. Бобсана е eдин от тях.
                 - Жена ми от днес е на борсата, пък и скоро ще имаме бебе, четвърто ще е - защо ли сподели това Анчо, явно съм заслужил с нещо доверието му.
                 - Да ти е жива и здрава, ама да не стане така, че повече време да отделяш на гадинките, и да я забравиш-пошегувах се аз и всеки замина по пътя си.

                   След няколко дни пак бях в квартала, щяхме да оформяме сделката с моя клиент, бизнесмена, бетоновия център край реката беше негов. То сега малко и строителството е в криза, както всичко друго, как го прилъгах да ми се довери, сам не разбрах. Тъкмо паркирах около офиса му, когато забелязах няколкото човека, скупчили се наблизо. И чух сирените на идващата линейка.
                   Приближих се и го видях. Целият беше прогизнал в калта, главата му беше клюмнала настрани, беше пребледнял и с рана на главата. Охлювите бавно пълзяха настрани, провирайки си път през тревата и лепкавата глина. Беше се подхлъзнал навярно, две малки момчета го били забелязали, играейки си покрай водата, вместо да си учат уроците.
                    - Какво му е, ще се оправи ли - питаше една възрастна дама по пеньоар, нямала време да се облече, за да не пропусне това, което щеше да разказва цял ден на комшийките си.
                     Носилката го пое, след секунди хората се разотидоха, а охлювите необезпокоявани продължиха по пътя си. Дали му бяха благодарни?
                    
                    Тази вечер ще празнувам. Сделката си я биваше, скалъпил бях месеца. Мисля да заведа децата при Бобсана. Майка им хич и не дава да кусват такива мръсотии. Макар, че по-чисто месо от това на охлювите аз не знам. Но ние няма да им казваме, те вече са големи и можем да си имаме доверие. Все пак с жена ми отдавна сме разделени, не съм длъжен за всяко нещо да се съобразявам с нея.
                    Само имам едно съмнение, дали ще го има този деликатес в менюто.
                    Затова Анчо, брат, дръж се. Ако не сега, другата седмица отново да си на линия, иначе ще се разправяме по друг начин.
                     Все пак авторитетът ми пред малките е застрашен, обещал съм им. Трябва да се оправиш, иначе ще се наложи да награбя някой дървен кол и да нагазя аз в тревата и копривата. Защото какво е, ако не си спазиш думата, пет пари не струваш.
                      Колкото и сделки да си сключил, децата са безкомпромисни, на тях такива номера не минават. Както викаше моят чичо, който каже „а”, трябва да каже и „б”.
                      А моите малки охлювчета отдавна са научили азбуката.
 
                 
       27.04.2912                                                            Любомир Николов     




Гласувай:
16



1. mt46 - Срещат се
27.04.2012 19:39
и такива хора, при тази безработица... Преди години охлювите се изкупуваха за износ...
Поздрав , Любо!
цитирай
2. lubara - Поздрави, mt46 !
27.04.2012 19:44
Четох, че в областта имало около шестдесет пункта за изкупуване на охлюви. Трябва да се замисля, другата година, хем за здраве...
цитирай
3. gocho52 - ПРи мен си играят на прескочикобила...
30.04.2012 18:05
Не съм кръвожаден,те го знаят и не се плашат от мен.
Като домашни любимци ми са...
цитирай
4. lubara - Поздрави, gocho52!
30.04.2012 22:27
Ами наборите сме така!
цитирай
5. kasnaprolet9999 - Баба ми навремето приготвяше много ...
01.05.2012 22:45
Баба ми навремето приготвяше много вкусно ястие с охлюви и ориз. Аз ги събирах от Бунарджика, до като пасях козичката. Много са вкусни и четох някъде, че повишават имунитета. Хубав разказ.
цитирай
6. lubara - Поздрави, kasnaprolet9999!
02.05.2012 08:05
Благодаря ти. И моите дядо и баба приготвяха това ястие, а и на яхния също. Чувал съм, че някои ядат и костенурки, но аз не съм опитвал. Водни пъдпъдъци-да, много са вкусни.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4575821
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19614
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031