Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2009 17:31 - Моят приятел Наско- разказ
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 3940 Коментари: 18 Гласове:
6

Последна промяна: 29.07.2009 17:42

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

image

                        През есента на 66 година дворът на осма гимназия беше пълен с новогимназисти. Всички бяхме докарани с черни панталони и бели ризи. Силно се открояваше едно момче с белоснежен панталон и трептящо чистобяла риза. Гласът му звънеше в големия двор на училището, смехът му заразяваше, очите му закачливо-дяволито се смееха. Стана ми отведнъж симпатичен. Следващите две години го засичах по коридорите, нито веднъж не бе по-различен от първия ден, когато го видях.                     Веднъж в парка, където бях на тренировка го срещнах. Той бе на състезание по колокрос. Мъкнеше колелото с лекота, екипът му бе прилепнал на дребното, но силно тяло. И въпреки калта и прахоляка, трудния терен и умората видът му бе отново завладяващ. А и не пропусна да ме поздрави, усмихвайки се. Това беше Атанас. През пролетта на 69 се преместих от математическата гимназия в неговия “ И “ клас – и той като мен бе повтарял една година. Може би така е било писано да се срещнем. Влизайки в класа с една широка усмивка ме покани да седна свободното място до него, сякаш го бе пазил за мен. Оттогава до сега НАСКО Е НАЙ –БЛИЗКИЯТ МИ ПРИЯТЕЛ.                Дори сега, когато пиша това съдбата сякаш се намеси и клавиатурата сама изписа горното главни  букви. Да, Наско е с главни букви от онзи момент в осма гимназия до сега, дай -
Боже още дълги години.
                Наско, за какво по- напред да пиша. За последните училищни дни, когато двамата брояхме дните до бала? Или за даскалицата по физика, която аз знаех че ще превземеш на матурата и ти давах кураж да се явиш. Та човек, който прави сам малки транзистори, които дори пеят, който поправя електрическите уреди вкъщи и кара бащиния Трабантел, той не трябва да се плаши от една матура.                  Или за онова пътуване до Пловдив с Вивата, тримата само да се размотаем из Филибето?              А може би за казармените ти истории на границата и тревогата години след това правилно ли си постъпил, когато сте преследвали бегълците от Сливенската танкова бригада.                 Не мога да реша откъде да започна, затова няма да искам  да описвам всичко, свързано с нашето приятелство – невъзможно е.                    Беше първото ми лято като студент, след сесията с Наско заминахме на море в курорта ”Дружба”. Аз го чаках в Казанлък, бях пристигнал от Търново, където бях месец на студентска бригада. Беше късна вечер, когато се качих на влака София – Варна. Наско ми махаше от прозореца на купето, хайде започваме купона. И той започна с двете момичета, които бяха сбъркали влака и влязоха при нас. Наско веднага ги успокои, и Варна е на море. Толкова ги омая със сладки приказки и вицове, че слязоха на сутринта с нас и после ги изпращахме на морската гара, където хванаха кометата за Бургас.                                      Започна се едно море пълно с емоции. С Наско плувахме навътре в морето, ловяхме миди, по цял ден бяхме на плажа. Вечер по заведенията се бях изморил да слушам вицовете му, а те нямаха край. Един ден му казах, нека аз разказвам твоите вицове, а ти моите. Така няма да ни е скучно. При вилата на Гяуров, изоставена и пропадаща от свачищата бяхме голяма компания.  И пак в основата на това бе той. Една вечер, към края на смяната Наско каза, хайде да отидем след това и в Слънчев бряг. Разбира се, отговорих аз.  Но първо бяха срещите с Бижара и Гого артиста, Русалка и мъжът й с фолцвагена-костенурка, Венета и приятелката й от Костенец, Васила и нейната дружка от Ямбол, другите действащи лица съм ги забравил.                        Изнесохме се на стоп до Слънчев бряг. Там първата вечер аз спах в москвича на бащата на Елито. Как се запознахме с нея, не си спомням. После в бара на Интерконтинентал забихме едни ирландки, много си паднаха по нас. Една цветна снимка, това ни пратиха от север, когато си заминаха. Хайде до Инстамбул с корабчето, ни поканиха те. Не можеха да повярват, че ние току –тъй не можем да се развяваме из света. А имахме само няколко лева – метални, да ни дрънкат в джоба. Там бе и Вивата, тя ни пробута за две-три нощи в нейния хотел, без да плащаме.             Но всяко нещо си има край. Една сутрин излязохме на шосето за Бургас без цент в джоба, както обича да казва Наско. Ще те чакам в Черганово, на седем километра от Казанлък, му рекох аз и се разделихме. Все пак сам е по- лесно за придвиждане.                     След няколко часа бях заспал на леглото при баба ми на село. Тогава една усмивка ме разбуди, бе Наско. И този път успяхме, говореше тя. Наско, колко пъти сме се разделяли и събирали отново – безчет. Миналогодишното лято направихме незабравими преходи из Стара планина. На първия бяхме само двамата. Не ти ли беше скучно, ме попита един познат, когато му разказах за нашите геройства из Балкана, той просто не познава Наско... Всичко това нямаше да се случи, ако не беше този дребен, но жилав и пълен с  енергия човек. Бате Наско, както го кръстиха в Телевизията, където работи вече тридесет години. Няма случай да го потърся и той да не каже, хайде да се видим. И после да говорим за отминалото, без да се стремим прекомерно към бъдещето. То и без да му се каним ще дойде, нали съученико от далечните години !                                     Да, това е бате Наско, човекът с голямото сърце, моят приятел.                                                                                                                                             


Тагове:   насенцето,


Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tili - Радвам се,
29.07.2009 17:59
че образът на бате Naско започна да се прояснява ;-)))
цитирай
2. lubara - tili, поздрави!
29.07.2009 18:10
Това разказче е писано преди две години, снимката е преди две седмици. Дойде му времето.
цитирай
3. mamas - Силно приятелство,
29.07.2009 19:07
устояло на изпитанията.
Нека продължи още много години!
цитирай
4. lubara - mamas !
29.07.2009 19:11
Нека, живот и здраве !
цитирай
5. lubopitstvo - Радвам се,
29.07.2009 19:14
че познаваш и най-вече имаш такъв приятел :)
цитирай
6. lubara - lubopitstvo, поздрави !
29.07.2009 19:20
Той присъства в доста мои разказчета. Насенцето.
Хайде в началото на септември, блога на региона !
цитирай
7. lubopitstvo - Много се радвам :)))
29.07.2009 19:53
Хайде де! Смятай, че съм напълно сериозна. Може би, ще дойда със съпругът си, защото навсякъде ходя с него, но ще дойда със сигурност :)
Пък може и сама да дойда, той има голям приятел там и може да отиде да се види с него.
Аз съм родена в Лясковец и Търново ми е като родно място :)
цитирай
8. lubara - Речено-уговорено, надявам се и сторено !
29.07.2009 20:16
Аз предлагам всеки да дойде с когото си иска, мъж, жена, любовник, любовница, куче или друг домашен любимец. Важното е да дойде.
Аз не съм роден в Търново, но и на мене ми е вече като родно място.
Инциативен комитет за срещата- lubopitstvo i lubara.
Двете L - решено!
цитирай
9. lubopitstvo - :)))))
29.07.2009 20:21
Супер!
Остава да го осъществим :)
Ще пуснем постове, ще го популяризираме. Дано дойдат повече хора :)
цитирай
10. veselinvalev - !!!
29.07.2009 20:24
Големите и истински приятелства са едни от най-големите дарове за човека. Големи и истински приятелства могат да се случват само между хора с големи сърца. Между хора, които са истниски. А миговете изживени в такива приятелства, са наистина фантастични. Нали, Любо.
цитирай
11. lubara - Русе, Габрово, Търговище, Севлиево, Търново и всички желаещи .
29.07.2009 20:26
Да, нека да помислим другата седмица за датата. И- действаме.
цитирай
12. veselinvalev - До lubopitstvo
29.07.2009 20:27
lubopitstvo, в Лясковец е роден любимият ми писател Цани Гинчев. Поздрави!
цитирай
13. lubara - Така е, Веско !
29.07.2009 20:31
Когато сме вече на две, три ракии, дето се казва, онези години между гимназията и женитбата са ни най- сладки за разказване. Колко сме си ги разказвали-безчет.
От " Разминавания" -
" Останаха ми
един приятел
--------------------- "
Това е бате Наско.
цитирай
14. lubopitstvo - lubara
29.07.2009 20:40
добре, другата седмица ще уточним датата и може би, мястото. Аз не знам точно къде ще е най-удачно.

Веско, баба ми-майката на баща ми, живее на улица Цани Гинчев :)
цитирай
15. katan - Любо!
29.07.2009 21:02
43 години си е един живот/или "попрището жизнено в средата"!/!
А такова приятелство като това,което описваш ще издъжи още поне 43 години!
Да сте живи и здрави!!!
цитирай
16. lubara - katan, приятен ден, отивам в Албена, ще се пека на плажа, ще се бухам в морето, а бе трудна задача!
30.07.2009 08:57
Станаха 40 години-приятели!
цитирай
17. анонимен - до 24 август
30.07.2009 17:08
Любо, който е слушкал, отива на море. Който не е (като мен) - няма море!
Отивам за 3 седмици в родния си град - там ще почивам. Като се върна, може би ще има и аз какво да разкажа.
Приятно море и донеси разказ и снимки.
лотос Павлина
цитирай
18. lubara - Снимки, със сигурност.
30.07.2009 17:14
Павлина, или Мира. То няма много общо в имената...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4599608
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19636
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930