Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.12.2008 17:47 - Подаръците и наказанията в нашето детство - разказ
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 1638 Коментари: 3 Гласове:
1

Последна промяна: 04.12.2008 18:11


                 Имам един спомен от много малък . Беше първи януари . Когато се събудих под възглавницата ми дядо Мраз бе оставил един портокал . Баща ми го нямаше , сигурно излязъл по своите си работи . Явно много съм слушал през изминалата година , щом съм си заслужил тази толкова сладка изненада . Портокалите тогава бяха рядкост , а Коледа по обясними причини не се отбелязваше .

                 Този добър дядо Мраз винаги ни навестяваше през идващите години . Колко трудно бе да приемем като по- големи , че друг ни раздава подаръците . В къщи винаги бяхме изненадвани и не можехме да разберем как става това . И защо  толкова много бърза , че не можем да го видим . За мен обикновенно оставяше до вратата гумена топка , голяма и шарена . А когато станах около деветгодишен много се гордеех вече с истински футбол с плондир . Мирисът на естествената му кожа  го усещам и сега , след толкова много години .

                  Но подаръците съвсем не бяха ежедневие . Дори в къщи на Нова година никога не сме имали елха , а само една-две борови клонки . Сигурно нашите са си мислели , че подаръците разглезват децата . А най - вече това си го обяснявам с трудните години , в които семейството ни живееше . За нашите рожденни дни с брат ми също не си спомням някакво разточителство . Дори нещо повече , за моя рожден ден , който е в началото на януари минавах често с новогодишния си подарък . Ама нали това бяха любимите ми футболни топки аз бях доволен и не претендирах за повече .

                  Спомням си на един пионерски лагер как баща ни дойде при нас и ни донесе пълна купа с малини , които обичаше да бере през лятото на Витоша . Другите деца ни гледаха със завист , разбира се че изядохме плодовете с най- добрите си приятелчета .

                  Така че наказанията май бяха по- чести от подаръците . Стояли сме с брат ми с  вдигнати ръце и с лице към стената , а и бая шамарчета сме изяли . Но много пъти сме виждали как баща ни се подсмихва под мустак по време на наказанията  . И това ни правеше вече сигурни , че прегрешенията  не са чак толкова големи .

                   За мен най- голямото наказание бе да бъда лишен от любимата ми игра на футбол с децата на двора . И когато то изтечеше аз вече летях по стълбищата и прескачах по пет-шест стъпала наведнъж . Бързах да наваксам в игрите , бях истински щастлив .

                   Лятото , което винаги прекарвахме на село сме правели много магарии . Но братовчед ни бе върха на пакостите . Той хич не бе по уроците и леля ни се страхуваше много за бъдещето му . А и толкова бой ядеше  , че всички в голямото семейство на дядо ни се опасяваха  да не се омагарчи от това . А един комшия казваше , учението не е гаранция за нищо , може той да се нареди най- добре от всички  в живота .

                   Така и стана , толкова работлив и управен израстна този наш братовчед-калпазанин .

                     

                    Сега си припомних един разказ на Дончо Цончев . Казва се  „ Бащите ни „ .

Как с годините ни чувствата към бащата се променят . Мислим го за бог , когато сме на дванадесет . После след десетина години - той не е нищо особено . А някъде около тридесетте казваме , и той е като всички останали .

                    За да дойде това време , когато ние отдавна вече сме бащи , отиваме към дядовци . И отново построяваме чувството към бащата във дългата вертикална колонка . Теглим чертата . И под нея излиза : „ Ех , къде е сега баща ми да го попитам . „

 

 

 




Гласувай:
1



1. rummi - днешните портокали
09.12.2008 16:01
имат ли вкуса на онзи? :-)
цитирай
2. lubara - Хм ,
09.12.2008 17:11
Сега има от всичко и по много .
Тогава имаше лимони , а около Нова година и портокали .
По - сладко нещо от онова време не си спомням .
Доста отдавна беше .
цитирай
3. kasnaprolet9999 - Няма по-вкусен портокал
11.12.2008 12:04
от този, поставен под възглавницата на едно дете от Дядо Мраз, сигурна съм. Колко малко му трябва на едно дете да е щастливо-любов и грижа, но за доста деца това е било недостижимо и травмиращо.
И цялата любов на света да получиш, когато пораснеш, няма да ти компенсира липсата на достатъчно любов, когато си бил малък.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4590027
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19629
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930