Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.03.2008 18:03 - От Сопот до Карлово , но през връх Купена - нещо като пътепис
Автор: lubara Категория: Изкуство   
Прочетен: 6023 Коментари: 9 Гласове:
3

Последна промяна: 11.02.2014 20:41


image
 

         Ден първи.    Велико Търново-Сопот- хижа Добрила 


Измина лятото и ние с бате Наско се затъжихме за планината. Тези месеци от завръщането ни бяха  белязани от силния спомен за незабравимия преход из Балкана.

Дори ни има вече и в Интернет със нашите малки геройства. Но и напред ще сме верни

на туризма и ето ни пред поредното предизвикателство –два дни из Централния Балкан.

   В събота влакът ми за Карлово тръгва в 5.17 часа.Този път будилникът ми не проговори.

И в 5.15 се събудих, оставаха две минути да се добера до гарата. Само напред и дори без

да си завързвам кубинките хукнах в тъмното. Е, не съм се претрепал от бързане, все пак

и колата е резервен вариант. Добре, че багажът ми бе от вечерта готов. А то влакът закъсня с няколко минути и така първото препятствие бе преодоляно.

    В Карлово времето бе чудесно, тихо и слънчево. Аз знаех , че сега състава е разширен,

но все пак не очаквах Наско да е oрганизирал още седем ентусиасти, че и млади при това.

Събрахме се аз, Мариана и Наско/ в семеен план/ и шестима симпатяги около тридесетте.

Е, това е да си приятел с бате Наско, от предишното му самостоятелно качване в планината

резултатът е нови познанства.

    А младите са си млади. Без да бързаме, с майтапи и смях се заизкачвахме през Сопот до

началната точка-лифтовата открита станция. Ама нали стана обяд, хайде да хапнем, че и някоя бира за отскок, така си стана , че в два  часа се събрахме горе на баира, откъдето планеристите се реят из синевата. Големи смелчаци са, така спокойни и сигурни, че са по-различни от нас простосмъртните.

    Неусетно стигнахме до тази хубава хижа Незабравка. Аз малко се разочаровах, защото

болшинството реши да спим на Добрила, вместо на Дерменка. Но пък когато се уговорихме

с Ники и Бинин да щурмуваме двата красавеца Амбарица и Купена си легнах много до-

волен, че ще видя повече от красотите на тази част от планината. Вечерта в столовата ба-

те Наско отново бе на висота с вицове и истории от нашата  младост. Дори жена му Мари-

ана го обвини в невменяемост заради това, че придава значение на такива незабележи-

телни случки и събития. Няма да и се сърдим, това си е наше изживяване,  какво знае тя

за онези хубави дни преди тридесет години…

 

    Ден вториХижа Добрила-връх Амбарица-връх Купена-хижа Плевен-Карлово.

 

     На сутринта изоставихме основната група и в 7.30 тръгнахме нагоре. Времето бе тихо,

 

сякаш знаеше, че на нас може да се разчита и да ни подари един чудесен ден. Връх Амба-

рица качихме след час.Чудесна панорама на юг, а на запад се белееше Дерменка, сякаш

изникнала гъба след дъжд на чудна полянка. И за нея ще намерим  време, ще атакуваме

откъм Беклемето, то и заслона Орлово гнездо бе в далечината. А отправиш ли поглед на

изток, това е вече съвсем друго нещо. Купена малко плаши с островърхата си снага, в дале-

чината е този могъщ връх Ботев със своите кули…Не ни се отделяше погледа, но си имах-

ме Бинин с камерата, снимките остават за цял туристически живот, хайде отново да вър-

вим,че Карлово е много далеч. Спускането до седловината ни донесе гледка към хижа

Амбарица, не мога да не си помисля за това как минахме оттук с Наско. Сега дори бе

по-ясно и тихо, тишината те кара да се чувстваш значим, като че ли си съзаклятник с при-

родата. И ето ги нашите любими коне, отново красотата им ме плени, направихме снимки,

достойни за корицата на рекламен календар, на края на хергелето тичаше черно конче след

толкова бялата си майка, как да забравиш такова съвършенство!

     Захванахме връх Купена. Железните въжета много помагат, чувствахме се като алпинисти на състезание, когато стъпихме на върха се снимахме с трикольора, поставен там.

 А гледката е неповторима! На север се вижда хижа Плевен, после погледа се мести на

запад през Яворова лъка, после през гората чак до хижа Амбарица. И това всичкото сме го

блъскали с бате Наско за един ден, каква емоция бе само…Много впечатляващ е и острия

връх Марагидик, като някой мощен кътен зъб, изпилен сякаш да не му се изпречваш

насреща. На върха останахме половин час, достатъчно за да се разпишем в “ книгата за

гости” и да си поговорим с една групичка от четирима души, настигнали ни горе малко

преди да потеглим с помощта на въжетата надолу. И тук започнаха моите неволи. Още

сутринта преди да тръгнем казах, че не ме е страх от пътя, а от дясното коляно. Слизането

не му прости и то започна да ме предава. Е, не му се стегнах толкова, но когато от билото

започнахме пързалката надолу  покрай Голямата локва, с радост се спусках по задни час-

ти по туфите, поне тогава имах малка почивка от болката. Както можеше да се очаква, не можахме да подхванем веднага пътеката за хижа  Левски и се наложи още малко да се из-

мъчим, докато влезем в гората. А как огладнях само, но младежта пред мен ми даваше

сили да продължавам без да се оплаквам. Добре, че поне мъкнах литър и половина вода със

себе си , по едно време си я разделихме по братски и така се добрахме до хижата .Бе

вече два следобяд. Обядът само ми разколеба готовността да ходя пак, но няма как, влакът

тръгваше след четири часа. Бинин драсна пред нас, то и Ники можеше да го последва, но

си беше солидарен със средната възраст в мое лице. Е много ми помогна това момче, питаше ме често как съм, а аз се правех, че ми е добре. Хижата Балкански рози подминахме като малка гара. На Хубавец на Ники му се дояде чорбица, беше вече четири и половина часа.

Тръгвам  напред, ти ще ме стигнеш му казах и поех накуцук, е  когато вървя съм по-добре, отколкото като стоя на едно място. Добре, че взехме телефона на един таксиметров шофьор от хижаря, вече бяхме сигурни, че пресрочваме времето.

   Накрая камънакът ме довърши. Стига занапред с тия геройства, си повтарях аз, това

което го изминахме други групи го минават за два дни, без върховете дори. Но нали

съм си спортист, няма да се предавам така лесно, си мислех по средата на пътя. Пък и

имах ли друг избор?

   В шест часа таксито ни стовари на гарата, много мил човек, дойде си от къщи за нас.

Добре  че го направи, защото аз нямах сили за четиридесет минути да преджапам през

   цяло Карлово, пък макар  през асфалтираните му улици. А градът е  много чист и спретнат,

не случайно не иска софийския боклук при себе си. На гарата ни чакаха Наско, Мариана,

Зара и нейния приятел- щяха  да се прибират за София и те. Далеч по- свежи от мен, и те

изкачили Амбарица, значи цялото натягане си е било заради Купена, си казах аз, но си

струваше.

   И накрая, както правехме на млади години с бате Наско, дайте да обсъдим. Явно не съм

за такъв форсинг, то да не говорим, че и доста млади не ще се наемат за това. Ние турис-

тите сме си малко луди, а аз май и отгоре. За другата година, живот и здраве, съм подгот-

вил по-лек маршрут, до Незабравка и Дерменка за три дни. И жена ми обеща, че ще се

включи, което си е почти невероятно, но дано стане истина. Има време до тогава.

   На Ники и Бинин ще кажа, че са много свестни и готини, с тях се чувствах  сякаш съм

със сина си. Е как иначе, като са на неговите години. Благодаря ви, момчета!

 

                                                         

 

                                       До нови срещи из планината

 

                                                                                                      

 

 

 21-22 октомври 2006                                                       Любомир Николов

 



Тагове:   връх,   пътепис,


Гласувай:
3



1. rakovski - А до Мазалат :)
07.04.2008 17:44
Поздрави Любо :)
цитирай
2. eien - Любара, здравейте!
10.04.2008 03:07
Става ли маршрутът за по-изнежени "планинари" - в смисъл, група, състояща се от по-красивата половина на човечеството? Като се има предвид, че броденето по планини не е моето призвание, въпреки че го обичам.. доста често съм "там горе" единствено заради природата..., дали като неопитен гид мога да следвам едно към едно този маршрут без да се "изложа пред чужденците"-ха-хааа?
цитирай
3. анонимен - Преди 15-тина години един април ...
14.03.2010 05:34
Преди 15-тина години един април група опитни планинари, включително и хора от Карлово, замръкнахме на Купена. След няколко часа лутане по ръба на пропасти, случайно попаднахме на лятна кошара и това ни спаси от замръзване. Изнежени планинари, не поемайте рискове, Стара планина е много сурова!!!
цитирай
4. lambo - Този маршрут съм го минавал доста пъти
15.03.2010 17:03
Даже и през зимата. Но тогава бях млад и много вървях. Не случайно 3 години във Военното училище тичахме всеки ден като луди. На Големия Купен се подхлъзнах една зима, размина ми се. Иначе нямаше сега да пиша тук.

Отгоре на Купена, имаш чувството че си на върха на една гигантска игла, и целия свят е в краката ти. От никой друг връх в Стара Планина няма такъв изглед.
цитирай
5. lubara - Поздрави, lambo,
15.03.2010 17:14
Много, много си прав. За изгледа, за това неповторимо усещане, когато си горе. На мен централна Стара планина ми е любима. Не съм ходил колкото теб, но винаги го правя с удоволствие и дори нетърпение, кога отново ще се покатеря там, на високото, където красотата е навсякъде.
А петдневното ходене, лятото на 2006, " От Калофер до Карлово, но през връх Ботев", Наско нарече неповторимите дни на столетието.
Беше незабравимо, бяхме на по 55. Не лоша възраст.
цитирай
6. elendro - :)
04.08.2011 16:42
Гледал съм снимки от Големият купен и много ми харесаха. Този уикенд възнамеряваме с приятели да осъществим същия преход. Вярвам, че ще бъде прекрасно изживяване, само дано времето ни го позволи и дано да няма неприятни изненади:)
цитирай
7. lubara - Поздрави, elendro!
04.08.2011 16:53
Желая ви чудесно време, и поздрави на компанията, там е като в рая!
цитирай
8. elendro - :)
08.08.2011 09:37
Наистина е рай! Времето беше ясно и с малко драпане го качихме Купена, а от там гледката е незабравима :)
цитирай
9. lubara - Поздрави, elendro!
08.08.2011 12:41
Браво, ама дай малко снимки, че да си отзема!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4592379
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19631
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930